Snustorget

Anpassad sökning

11 aug. 2008

Kollegor, vem bryr sig

Har svårt förstå eller begripa hur en del av min arbetskamrater fungerar eller hur dom tänker och kommer fram till sina beslut utan att själva reflektera över besluten som dom har tagit. Nog för att det alltid är en jakt och en viss mått av kamp för att lyckas få in så mycket som möjligt och för många är ju just det som är drivkraften, en tävling mot sig själv eller någon annan kan ju faktiskt sporra en till stordåd. För mig själv och för många är ju just det som är den stora drivkraften, moroten för att lyckas en kväll.

För att nå målet använder vi alla olika metoder, en del litar på turen och det kan ju skapa stordåd några enstaka tillfällen, andra förlitar sig på kunskap och tar aktiva beslut hur man ska placera sig och kör efter en plan, kanske inte riktigt som en fotbollsmatch men någonstans finns det en röd tråd. Sen har vi ju vårat eget regelverk som vi ska köra efter och tror faktiskt att nästan alla följer den, kanske inte helt slaviskt, mindre anpassningar som passar ens plan.

Vi ägare vill ju ha förare som är intelligenta, företagsamma och arbetsamma, många av dom egenskaperna som skapar en duktig förare innebär ju att med ett strikt regelsystem skapar man lösningar i olika former för att kunna följa sin plan, eller det blir svårt lyckas om man inte tangerar det som är tillåtet

Mynt har två sidor, konstigt vore annars, nästan allt har två sidor och mitt synsätt ser helt annars ut om någon annan skulle se på det, med rätt retorik kanske jag skulle kunna få fler se det så som jag vill men då skulle jag ju kunna kalla mig för politiker och det skulle ju innebära att man skulle ju kunna dra vilka valser som helst, nästan, fast jag har ju helt andra planer för mitt liv än bli politiskt inblandad.

Vart ska man dra gränsen, en del tycker att det är okej köra mot enkelriktat bara man kommer före någon annan till station så man får körningen eller blir först där för nästa körning, funderar om vart skillnaden är ifall man åker mellan zonerna på ett sätt som inte är tillåtet enligt vårt regelverk för att köra hem en kollega gratis.

Vilket är viktigare, följa vårat regelverk eller det som vi kallar för Trafiklagstiftningen, är tyvärr helt övertygad om att jag har kollegor som tycker att vårat är viktigare, personligen tycker jag att det är mycket egendomligt. Men det är min åsikt och som sagt så har ju alla mynt två sidor.

Eller kollegan som skrek i högan sky för att jag råkade ta hans kunder som gav 77 kr och tio minuter efteråt glömde han bort hur viktigt det hade varit stunden innan att få rätt kund, fick en körning men hittade några andra som ville åka som både gav mycket bättre betalt och tog troligen en tredje del av tiden och helt plötsligt hade hanns mynt också två sidor.

Ingen skugga över hann betende för jag hade gjort precis som han utan att tveka, men ett visst mått av dubbelmoral i det här fallet eller avsaknad av konsekvent betende är min personliga åsikt. Fast i krig är ju mycket tillåtet, krig kan det vara om körningarna och den som krigar är ju med i matchen.

Inga kommentarer: